Waarom eerlijk communiceren én realistische prijzen belangrijker zijn dan de laagste deal
Eindelijk waren we het erover eens dat we een nieuwe televisie nodig hadden. Onze oude had zijn beste tijd gehad en bovendien werd het steeds lastiger om de ondertiteling te lezen. Tijd dus voor iets nieuws. Ik verdiepte mij uitgebreid in de wereld van moderne televisies en al snel viel mijn oog op een Oled SmartTV. Scherp beeld, groot genoeg en klaar voor de toekomst.

De zoektocht naar de goedkoopste aanbieder
Zoals iedereen tegenwoordig begon ik online te vergelijken. Al snel viel mij één aanbieder op die bij meerdere modellen telkens de goedkoopste was. De prijzen lagen opvallend lager dan bij andere leveranciers. De reviews waren over het algemeen ook positief. Toch knaagde er iets. Hoe kan het dat één bedrijf steeds zo goedkoop is?
Na wat verder zoeken ontdekte ik de constructie. Het ging niet om voorraad die in het magazijn lag te wachten, maar om groepsaankopen. Pas wanneer er genoeg bestellingen waren, kocht het bedrijf groot in bij een leverancier. Daardoor konden ze de prijs drukken. Het nadeel: je moest wel rekenen op een levertijd van 2 à 3 weken. Voor ons geen probleem, want we hadden geen haast. We besloten het avontuur aan te gaan.
De prijs van goedkoop inkopen
Wat toen gebeurde, was een harde les. Het begon met een aantrekkelijke deal, maar eindigde in frustratie, mails heen en weer en een televisie die nooit geleverd werd.
- 17 augustus: we plaatsten onze bestelling.
- Eind augustus: gevraagd naar de levertijd. Antwoord: week van 1 september.
- 5 september: opnieuw zelf geïnformeerd. Antwoord: de levering zou maximaal drie weken later plaatsvinden.
- 22 september: weer gevraagd naar een concrete leverdatum. Antwoord: vaag bericht dat de productmanager contact zou opnemen.
- Daarna: uiteindelijk kreeg ik te horen dat hun leverancier slechts 5 van de 50 bestelde toestellen geleverd had. Geen zicht op nieuwe voorraad. Drie opties: wachten zonder garantie op uiteindelijke levering, kiezen voor een duurder alternatief dat wel direct geleverd kon worden of annuleren.
Met flinke tegenzin koos ik voor annuleren. Diezelfde avond bestelde ik de tv bij een bekende online leverancier. Iets duurder, maar de volgende dag stond de Oled SmartTV in de woonkamer. Wat een verschil.
Waar het écht misging
Het probleem zat niet alleen in de langere levertijd. Daar had ik bij de bestelling mee ingestemd. Het ging vooral mis op twee andere punten:
- Gebrekkige communicatie – Het bedrijf nam zelf nooit initiatief. Ik moest steeds zelf achter updates aan.
- Loze beloftes – Termijnen die keer op keer niet gehaald werden. Iedere keer weer een excuus, maar geen oplossing
Te mooi om waar te zijn
De extreem lage prijs bleek uiteindelijk geen voordeel, maar een risico. Het addertje onder het gras was dat er geen voorraad was en dat je dus afhankelijk werd van een keten die zijn beloftes niet nakwam.
Als men vanaf het begin eerlijk had gezegd dat het misschien wel 10 weken kon duren, dan had ik die keuze bewust kunnen maken. En als men zelf had gebeld zodra duidelijk werd dat de belofte niet gehaald kon worden, had ik veel minder frustratie ervaren.
De valkuil van de laagste prijs
We kennen allemaal het gevoel van een koopje. Het idee dat je slimmer bent dan de rest omdat jij de beste deal hebt gevonden. Maar vaak is goedkoop simpelweg duurkoop. In dit geval niet zozeer financieel, maar wel qua tijd, frustratie en verloren vertrouwen.
Een lage prijs betekent vaak dat er ergens op beknibbeld wordt:
- Geen voorraad – Bestellingen worden pas later ingekocht. Resultaat: lange levertijden.
- Minder service – Telefonisch vrijwel onbereikbaar, communicatie alleen via mail.
- Risico bij problemen – Zodra er iets misgaat, wordt de klant van het kastje naar de muur gestuurd.
- Alternatieven die niet voordelig zijn – In mijn geval kreeg ik “korting” op alternatieve tv’s die alsnog veel duurder waren dan de oorspronkelijke deal.
Een prijs die opvallend lager ligt dan de marktprijs is vaak een signaal dat er een addertje onder het gras zit. Als klant hoop je natuurlijk dat het meevalt, maar in de praktijk loop je vaak meer risico.
Wat leveranciers hiervan kunnen leren
Voor leveranciers is de les helder: op de lange termijn win je niet door de goedkoopste te zijn, maar door betrouwbaar te zijn. Klanten zijn bereid iets meer te betalen als ze zeker weten dat de belofte nagekomen wordt.
Tips die echt verschil maken:
- Wees eerlijk over levertijden. Liever een ruime schatting en positief verrassen, dan telkens uitstel.
- Communiceer proactief. Laat klanten niet zelf steeds vragen. Stuur updates, ook als er geen nieuws is.
- Respecteer de belofte. Kun je iets niet waarmaken? Neem zelf contact op en bied een realistische oplossing.
- Maak alternatieven aantrekkelijk. Bied een gelijkwaardig of goedkoper alternatief, niet iets dat de klant extra kost.
- Zorg voor bereikbaarheid. Een telefoonnummer waarop iemand écht bereikbaar is, geeft vertrouwen.
Wat ik zelf geleerd heb
Ik ben blij dat ik uiteindelijk bij een andere leverancier terecht ben gekomen. De tv staat inmiddels dagelijks aan en het plezier is groot. Maar deze ervaring heeft mij ook alert gemaakt. Ik kijk niet meer alleen naar de prijs, maar naar de totale service. Want uiteindelijk betaal je liever iets meer voor rust, zekerheid en vertrouwen.
De aanbieder van mijn eerste bestelling zal ongetwijfeld nog steeds klanten trekken met lage prijzen. Maar de vraag is: hoe lang nog? Frustratie verspreidt zich sneller dan tevredenheid. En klanten die zich bedrogen voelen, komen meestal niet terug.
Reactie plaatsen
Reacties