Klantgerichtheidsprofiel ondernemer

 

 

De mate van klantgerichtheid die een medewerker heeft wordt bepaald door een combinatie van een klantgerichte houding en het vertonen van klantgericht gedrag. In onderstaande afbeelding kan je zien welke facetten bepalend zijn voor een klantgerichte houding en klantgericht gedrag. Hieruit blijkt tevens dat een klantgerichte houding onder andere wordt beïnvloed door de mate van klantgerichtheid van de leidinggevende (ondernemer).

klantgerichtheid ondernemer

De klantgerichtheid van medewerkers wordt mede beïnvloed door de mate waarin een ondernemer of leidinggevende zelf klantgericht handelt. Deze houding is direct gerelateerd aan het klantgerichtheidsprofiel dat de ondernemer of leidinggevende vertoont. Dit profiel kan op eenvoudige wijze worden vastgesteld aan de hand van het profielbepalingsbestand op de voorgaande pagina.

Klantgericht leiding geven

Bij de profielbepaling wordt een leidinggevende beoordeeld op drie dimensies:

  1. Prestatiegerichtheid
  2. Medewerkergerichtheid
  3. Klantgerichtheid

Op basis van de score op deze drie dimensies kan de ondernemer ingedeeld worden in een profiel (zie het voorbeeld hieronder).

Afhankelijk van de scores binnen de test kan de leidinggevende ingedeeld worden in één van de vijf basisprofielen:

  1. De autoritair klantgerichte manager
  2. De Softie
  3. De shopper
  4. De interne optimaliseerder
  5. De klantgerichte manager

De verschillende profielen worden in onderstaande afbeeldingen in beeld gebracht.

autoritair klantgericht
softie
shopper
interne optimaliseerder
klantgerichte manager