Bedrijfsobservatie

bedrijfsobservatie


Hoe kan ik mijn bedrijf nog verder verbeteren?

Mijn antwoord daarop is: BEDRIJFSOBSERVATIE

Dit zijn je voordelen als je  ShopPerfect bedrijfsadvies je bedrijf laat observeren:

  • De observatie wordt aangepast aan de eventuele probleemstelling;
  • Er zijn verschillende, speciaal ontwikkelde, analyses beschikbaar;
  • ShopPerfect bedrijfsadvies gebruikt een unieke methode van verslaglegging;
  • Indien gewenst kunnen de medewerkers, als onderdeel van de observatie, ook geïnterviewd worden;
  • Op basis van observatie kan aansluitend een eventuele powersessie op maat worden ontwikkeld.

ShopPerfect bedrijfsadvies kan je bedrijf observeren en beoordelen volgens drie, unieke, zelfontwikkelde, methoden. Afhankelijk van de situatie en in overleg met de opdrachtgever wordt bepaald welke methode wordt toegepast. Van deze observaties ontvang je een uitgebreid verslag met adviezen voor bedrijfsverbetering.

Methode 1: Uitgebreide methode 

Het bedrijf wordt op basis van een intakegesprek langdurig bezocht. Dit bezoek kan, afhankelijk van de situatie, van te voren worden aangekondigd (controlshopping) of anoniem plaatsvinden (mysteryshopping). Waar nodig worden er gesprekken gevoerd met medewerkers en ook worden er eventueel foto- of filmopnames gemaakt. In een uitgebreid verslag worden aandachts-, pijn- en verbeterpunten in beeld gebracht. Dit verslag wordt intensief met de opdrachtgever doorgenomen, waarna de vervolgstappen worden besproken.

EAL-analyse

Methode 2: de EAL-analyse

Een EAL-analyse is een beproefde analyse waarbij gekeken wordt naar onderdelen van het bedrijf die bepalend zijn voor de Eerste, Algemene en Laatste indruk die een consument kan hebben van een bedrijf.
In de praktijk blijkt dat een consument voor zichzelf (onbewust) heel snel een beeld kan vormen over een bedrijf. Dit gebeurd dan met name op basis van de eerste en de laatste indruk. Het op deze manier gevormde beeld kan afwijken van de werkelijkheid. Het is daarom heel belangrijk om deze indrukken in beeld te hebben, zodat je, indien gewenst, daar aanpassingen op aan kunt brengen. Vaak vergen deze aanpassingen niet eens zo veel energie!

marketing P-analyse

Methode 3: Marketing P-analyse

De marketing P-analyse is bedoeld om een beeld te krijgen van de prestaties per afdeling van een bedrijf. Iedere afdeling wordt beoordeeld op een aantal zogenaamde marketing P's. Dat zijn een aantal aspecten van de bedrijfsvoering die belangrijk zijn in de marketing en beginnen met de letter P (o.a. Prijs, Plaats, Promotie, Personeel). In de marketing P-analyse komend direct verbeterpunten per afdeling naar voren.