DISC en drijfveren


certificaat Disc- en drijfverenspecialist

Sinds 2022 ben ik officieel gecertificeerd DISC- en drijfveren  specialist.

Ik kan je o.a. helpen bij:

  • Zelfkennis en -ontplooiing
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Teamsamenstelling en -ontwikkeling
  • Beroepskeuzes
  • Kandidatenselectie bij sollicitaties

Vraag naar de verdere mogelijkheden of doe de
DISC- of drijfverentest (zie verderop op deze pagina)


DISC

Wat is DISC?

DISC geeft inzicht in jezelf en anderen

DISC, een afkorting die staat voor Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformiteit, fungeert als een hulpmiddel voor persoonlijkheidsanalyse dat diepgaand inzicht biedt in zowel individuele als collectieve gedragsmotivatoren. Dit instrument categoriseert mensen in vier fundamentele persoonlijkheidstypen, elk geassocieerd met specifieke gedragskenmerken.

De DISC Persoonlijkheidsanalyse is ontworpen om de complexiteit van menselijk gedrag gestructureerd in kaart te brengen en begrijpelijk te maken. Het beantwoordt vragen zoals waarom sommige mensen verandering weerstaan terwijl anderen het omarmen, wat individuen aandrijft om leiderschap te nemen of te volgen, en waarom bepaalde mensen flexibel zijn terwijl anderen vasthouden aan strikte procedures.

De vier basistypes, weergegeven als rood, geel, groen en blauw, worden vaak gemengd in individuen, waarbij één of twee kleuren domineren. Bovendien kan het gedrag van een persoon variëren afhankelijk van de context. De DISC Persoonlijkheidsanalyse onthult de drijfveren achter ons handelen.

Dit analyse-instrument wordt wijdverspreid toegepast in verschillende contexten, waaronder persoonlijke ontwikkeling, teambuilding, leiderschapsontwikkeling en communicatietraining. Het levert een raamwerk om diversiteit in menselijk gedrag te begrijpen, wat resulteert in verbeterde samenwerking, effectievere communicatie en betere prestaties, zowel in professionele als persoonlijke omgevingen.


GRATIS! Ben je benieuwd naar jouw DISC profiel?
Klik op bijgaande knop en doe vrijblijvend een eenvoudige DISC test.


Klik op bovenstaande  afbeelding en
lees 'Het verhaal van TEAMBUILDING'

DISC en Teambuilding

DISC en Teambuilding zijn nauw met elkaar verbonden. In diverse scenario's, variërend van sportteams tot werkgerelateerde samenwerkingen, komen individuen met uiteenlopende persoonlijkheden samen. Het vormen van een effectief team kent echter uitdagingen, aangezien verschillende persoonlijkheden elk hun eigen karakteristieken en eigenaardigheden hebben.

Een optimaal team wordt gekenmerkt door een diversiteit aan persoonlijkheden, weerspiegeld in de verschillende kleuren van de DISC-cirkel. Terwijl de ene persoon de leiding neemt, organiseert een ander de zaken, en weer een ander houdt toezicht op specifieke aspecten van tevoren, enzovoort. Met behulp van de DISC Persoonlijkheidsanalyse kunnen we deze diverse persoonlijkheden systematisch in kaart brengen. Vervolgens kunnen we deze op een doordachte manier integreren, waardoor het team optimaal kan functioneren door gebruik te maken van elkaars unieke kwaliteiten.


DISC- of Drijfverentest nu vanaf € 250,00, excl. BTW

Sinds 2022 ben ik officieel gecertificeerd DISC- en drijfveren  specialist. Dat betekent dat ik gerechtigd ben om DISC- en drijfverenanalyses af te nemen. Daarna kan ik deze analyses met de coachee bespreken en een eventueel plan van aanpak maken.

Een uitgebreide DISC- of drijfverentest, inclusief nabespreking, biedt ik nu aan vanaf slechts € 250,00, excl. BTW

 

NB. De eenvoudige GRATIS DISC-test zoals die ik op deze pagina aanbied geeft vanzelfsprekend slechts een indruk van wat een DISC-test inhoud.
De uitgebreide versies, met een rapport van tientallen pagina's biedt veel meer informatie en handvatten voor begrip en eventuele aanpassing van gedrag.

Met behulp van een DISC- en/of drijfverentest + analyse kan ik je o.a. helpen bij:

  • Zelfkennis en -ontplooing
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Teamsamenstelling en -ontwikkeling
  • Beroepskeuzes
  • Kandidatenselectie bij sollicitaties

Vraag naar de verdere mogelijkheden


Maak kennis met de DISC stijlen

de D-stijl

De D staat voor Daadkrachtig, Direct, Doener en Doelgericht.

Ken je iemand die assertief is, direct is en de ‘bottomline’ wil? Dit is de D-stijl. Deze mensen zijn daadkrachtig, direct en bezitten een sterke wil. Deze stijl:

  • stelt zich onafhankelijk op
  • is heel besluitvaardig en voortvarend
  • is gericht op resultaten en uitdagingen
  • gaat confrontaties aan

de I-stijl

De I staat voor Interactief, Inspirerend, Invloedrijk en Initiërend.

Heb je collega’s die gemakkelijk communiceren en vriendelijk zijn tegen iedereen? Dit is de I-stijl. Deze mensen zijn optimistisch, vriendelijk en praatgraag. Deze stijl:

  • praat heel graag
  • is enthousiast en optimistisch
  • kent veel mensen en maakt makkelijk contact
  • staat graag in het middelpunt van de belangstelling

de S-stijl

De S staat voor Stabiel, Samen, Sympathiek en Supportgevend.

Heb je collega’s die goede luisteraars en fantastische teamspelers zijn? Dit is de S-stijl. Deze mensen zijn stabiel, geduldig, loyaal en praktisch. Deze stijl:

  • zorgt graag dat iedereen het naar zijn zin heeft
  • maakt graag zaken af
  • brengt harmonie en stabiliteit in het team
  • werkt graag in teamverband

de C-stijl

De C staat voor Consciëntieus, Calculerend, Controlerend en Correct.

Ken je mensen die ervan genieten om feiten en details te verzamelen en die grondig zijn in alle activiteiten? Dit is de C-stijl. Deze mensen zijn nauwkeurig, gevoelig en analytisch. Deze stijl:

  • is grondig en nauwgezet met details
  • houdt zich graag aan de regels
  • volgt de procedures of schrijft ze zelf
  • is diplomatiek in de omgang en is een analytisch denker

De basisstijlen grafisch in beeld gebracht

DISC cirkel

Mix van DISK stijlen

Zoals al eerder aangegeven wordt de persoonlijkheid van een mens bepaald door een mix van kleuren, waarin één of twee kleuren overheersen. Hieronder wordt een indruk gegeven van de persoonlijkheden met één hoofdkleur en een tweede kleur.


GRATIS! Ben je benieuwd naar jouw DISC profiel?
Klik op bijgaande knop en doe vrijblijvend een eenvoudige DISC test.


Hoe elke DISC-stijl betrokken te houden bij vergaderingen

Als ondernemer, manager of teamleider beleg je waarschijnlijk met enige regelmaat vergaderingen om je team geïnformeerd, gemotiveerd en betrokken betrokken te houden. Vergaderingen dragen er sterk aan bij om de nodige informatie te verzamelen en om je team up-to-date en koers te houden en in te lichten over veranderingen die er aan komen.

Iedereen weet dat er heel verschillend wordt gedacht over vergaderen. Sommige zien er niet echt het nut van in terwijl anderen het zien als een geweldige sociale bijeenkomst om weer even bij te praten met iedereen. De een is heel betrokken en de ander zit in zijn gedachten de volgende vakantiebestemming te verkennen.

Door rekening te houden met de behoeften van elke DISC-stijl kunnen vergaderingen een stuk aangenamer worden voor ieder. Toen je kennis maakte met het DISC-model heb je meteen al inzicht gekregen dat verschillende mensen verschillende behoefte hebben en ook op verschillende manieren zaken in zich opnemen. Soms meer verbaal of juist meer visueel of liever zaken die geschreven zijn of door iets te doen.

Als je weet welke stijl ieder heeft en ook welke stijlen meest vertegenwoordigt zijn in je team, kun je de stap maken naar productievere vergaderingen door er rekening mee te gaan houden.

de D-stijl

Zij krijgen de informatie graag in hapklare brokken, bulletpoints en de samenvatting zonder al te veel zijpaadjes in te hoeven wandelen. Na een uiteenzetting en bespreking van een onderwerp kun je er voor kiezen even de hoofdpunten te herhalen en de samenvatting te geven van ieders bijdrage. Gegarandeerd blijven deze bullets hangen in hun geheugen en schrijven ze het zelfs op zodat ze er later nog op terug kunnen komen.

de I-stijl

Om I-stijlen betrokken te krijgen en te houden moet er ruimte zijn voor hun inbreng (ze praten immers graag) en dat de informatie op een leuke manier gebracht of aangekleed wordt. Dus, als je bijvoorbeeld Powerpoint gebruikt, zorg er voor dat deze kleurrijk is en creatief. Wat ook kan is een passende cartoon Googlen en deze uitvergroot printen en voor de vergadering begint op tafel leggen.

Omdat feiten al snel kunnen vervelen voor hen overweeg om op een flipover het te illustreren en daarbij vooral ook kleur te gebruiken (niet de standaard stiften aub!). Waar mogelijk kun je kleine brainstorm mogelijkheden inlassen met bijvoorbeeld de collega die naast je zit. Twee minuten over vraag XYZ – – Go, tijd loopt. En dan hun beste idee te laten verwoorden. Het zal hen zeker helpen om zich betrokkener te voelen en zaken te onthouden.

de S-stijl

Vraag hen wat ze nodig hebben om een project of een taak goed af te ronden of aan te pakken. S-types vinden het vaak wat lastiger om ruimte in te nemen in een vergadering en vragen te stellen. De deur staat voor hen al iets open als ze oprecht even begroet zijn bij binnenkomst en als er algemeen iets wordt gevraagd om in mee te denken in de vergadering.

Hun bereidwilligheid de schouders ergens onder te zetten zal enorm toenemen als je er voor zorgt dat zij gehoord worden.

de C-stijl

Zij hebben het liefst zoveel mogelijk informatie als voor handen is om een goed beeld te kunnen vormen van wat je van hen vraagt. Wees ook voorbereid dat je hen het waarom uitlegt, het wanneer en waar en wat je van hen verwacht. Zij zullen daardoor buitengewoon scherp kunnen nadenken over de hoe-vraag. En dat is waardevolle, doordachte informatie die je zoekt!

Zet ook zaken op papier, fact sheets, overzichten, tabelletjes, schema’s, wat dan ook. Ze ontvangen graag zaken waar ze op terug kunnen vallen want wat geschreven staat is per definitie een goed uitgangspunt. Gesproken woorden hangen maar in de lucht voor hen. Zorg ook dat zij voldoende tijd krijgen om vraag te stellen.


Conflicten op het werk vanuit DISC bezien

Conflicten met collega’s. Soms gebeurt het gewoon. Op het werk – en ook op andere plekken – kom je dagelijks mensen tegen waar je normaal gesproken niet zo snel voor zou kiezen. En daar breng je zo’n acht uur per dag mee door. Zelfs als je goed kunt opschieten met sommige collega’s kunnen er soms spanningen onderling ontstaan. Ogenschijnlijk kleine fricties tussen mensen kunnen uitgroeien tot grote onderlinge strijdpunten. Vanuit de DISC theorie bezien kunnen de meeste (beginnende) conflicten al hanteerbaar gemaakt worden.

Een heel nuttige en bruikbare les vanuit de DISC Analyse gaat over hoe verschillende persoonlijkheidstypen reageren op stressvolle situaties. Wanneer je weet hoe iemand zal gaan reageren, kun je ook makkelijker je eigen reactie aanpassen om de ander tot bedaren te brengen. Dat vraagt dat jij bewust(er) omgaat met je eigen reacties. Het kan al helpen om je te realiseren dat de ander net als jij dingen onbewust doet. Dit idee alleen al omarmen is de eerste stap naar meer onderling begrip en tolerantie. Hieronder lees je een eenvoudige uiteenzetting over hoe collega’s vanuit hun primaire DISC stijl kunnen samenwerken, zelfs als ze het niet met elkaar eens zijn.

Wanneer je (weer) irritatie over een collega voelt opkomen en het lastig vindt om een gemeenschappelijke basis te vinden, helpt het om het DISC model even langs te gaan in gedachten. Welke stijl heb je tegenover je? Is dat ‘toevallig’ een stijl tegenovergesteld aan die van mij? (D-S / I-C \ D-C). Door daar alleen al even bij stil te staan geef je je gevoelens even een adempauze en bestaat er wellicht een mogelijkheid om er toch samen uit te komen.

Bij conflicten met een D stijl

Een D persoonlijkheid geeft de voorkeur aan een recht-voor-z’n-raap aanpak en zal goed reageren op directe confrontatie. D’s willen graag problemen direct uit de wereld helpen en niet wachten tot het ‘juiste’ moment. D’s zijn soms wat ongeduldig en houden er niet van als er om de hete brei heen wordt gedraaid. Meteen de kern van het probleem op tafel leggen, is hun stijl. Ze zijn niet erg gevoelig voor emoties. Deze kun je beter zoveel mogelijk achterwege laten in de discussie. Een D denkt niet snel in termen van gevoel of emoties en zal ook niet snel reageren als je daar een emotioneel appèl op doet. De D is sterk taakgericht en wil graag meer tijd besteden aan wat de oplossing is dan hoe het probleem ontstaan is. Het prettige aan de D is dat hij snel overgaat tot actie. Zodra een D het probleem onder zijn aandacht heeft, zal hij met hoge snelheid komen met een oplossing.

Bij conflicten met een I stijl

In tegenstelling tot de D stijl geeft een I de voorkeur aan een meer vriendelijke en een ‘laten-we-er-over-praten’ gerichte benadering. Bij conflicten met een I stijl is het belangrijk om de persoon en de zaak te scheiden en dit ook te communiceren. De I stijl begrijpt je sneller als je problemen benoemt in termen van gevoel. Bijvoorbeeld: Toen dit gebeurde, voelde ik me… Probeer het gesprek luchtig te houden en ontspannen. Zorg er ook voor dat de I voldoende ruimte ervaart om zelf te praten. Luister geduldig naar de I die vaak veel woorden nodig heeft en toon begrip waar mogelijk. Houd er rekening mee dat een I type niet van nature op deadlines gericht is. Wanneer je in conflict komt met een I stijl rondom time management, dan moet je je realiseren dat de I het lastig vindt om zich te houden aan strakke tijdschema’s. Wanneer je je flexibel opstelt naar de I stijl in het afkrijgen van zijn werk, zul je minder spanning ervaren. Je kunt ook een paar dagen voordat iets af moet zijn, het nog even een keer vriendelijk onder de aandacht te brengen.

Bij conflicten met een S stijl

De S stijl is altijd op zoek naar relationele harmonie op de werkplek. Het is daarom moeilijk om een conflict met de S te krijgen. De focus van een S stijl is om goede persoonlijke relaties op te bouwen. Wanneer je dus een conflict hebt met een S is het belangrijk om hen te verzekeren dat u hen persoonlijk waardeert. Een S zal eerder geneigd zijn om zich open te stellen voor jouw kritiek als je eerst het gemeenschappelijke belang zoekt. Een S zal directe confrontatie uit de weg gaan. Om toch iets te bereiken zul je rustig en vriendelijk moeten blijven. Als je een S te stevig aanpakt, zal de S snel zich overgeven vanwege de ‘lieve vrede’ en een discussie beëindigen. Hij zal daarna niet snel geneigd zijn om de voorgestelde oplossingen ook uit te voeren. De S is een goed luisteraar en als je zaken geduldig uitlegt zal hij ook een en al oor zijn.

Bij conflicten met een C stijl

Een C kan heel gevoelig zijn en heeft een hekel aan kritiek krijgen. Hij zal al snel wrevel voelen bij directe confrontaties. Benoem daarom problemen niet in termen van persoonlijke kritiek (Bijv.’ik vind het niet leuk als jij…’) Vermijd ook dat de C het gevoel kan krijgen dat hij in een fuik loopt. Als je iets met een C wilt bespreken, plan dan een afspraak wat later op de dag. Hierdoor heeft hij tijd om zijn eigen gedachten te ordenen en het neemt het door C gevreesde verrassingselement weg. Zorg dat je je woorden zorgvuldig kiest in gesprek met een C. Woorden hebben een betekenis, dus denk voor je spreekt. Wees niet vaag en wees voorbereid op discussies. Een discussie betekent niet ‘per sé willen winnen’ maar het uitwisselen en wegen van gedachten. Hoge C’s zijn erg planmatig ingesteld en willen graag een bijdrage leveren aan oplossingen. Als je dus een probleem hebt voorgelegd is de C al bezig om de juiste antwoorden voor je te vinden. De C is erg goed in het uitvoeren van taken die precisie vereisen en organisatie, maar vanwege hun methodische en grondige aanpak werken ze meestal in een wat langzamer tempo dan de andere stijlen.


GRATIS! Ben je benieuwd naar jouw DISC profiel?
Klik op bijgaande knop en doe vrijblijvend een eenvoudige DISC test.




Wat zijn drijfveren?

ijsberg model van MCClelland

Drijfveren vormen de diepgaande motivatoren die het waarom achter het gedrag van een persoon verklaren, in tegenstelling tot het louter observeren van gedrag zoals bij DISC. Ze dienen als de verborgen krachten die het gedrag aansturen en zijn vaak gelokaliseerd in het onderbewuste, waardoor ze minder zichtbaar zijn.

Het IJsbergmodel, ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog David McClelland (1917-1998), geeft een visuele voorstelling van dit concept. Het model analyseert niet alleen het waarneembare gedrag, de kennis en vaardigheden van individuen, maar richt zich ook op de dieperliggende, onbewuste lagen. Net als bij een ijsberg bevindt het grootste deel van de essentie zich onder water. Boven de waterlijn manifesteert zich het oppervlakkige, zichtbare gedrag, terwijl onder het water het 'denken' en de innerlijke verlangens zich bevinden, die aanzienlijk bijdragen aan het begrip van menselijk handelen.

Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe?

Individuen maken verschillende keuzes vanwege hun diverse drijfveren. Inzicht in deze drijfveren is cruciaal om te begrijpen WAAROM bepaalde handelingen worden verricht. Het is essentieel dat deze drijfveren in lijn liggen met de uitgevoerde taken om optimaal te functioneren. Dit stimuleert je passie, vermindert vermoeidheid, inspireert je en zal je motivatie geven.

De oorsprong van drijfveren

De huidige theorie over drijfveren vindt zijn oorsprong bij de psycholoog Eduard Spranger (1882-1963). Hij benoemde Aanleg (genetica) als de voornaamste invloed op onze hiërarchie van drijfveren. Anderen stelden dat opvoeding (sociaal-economische invloeden tijdens de kindertijd) de grootste impact heeft op ons waardensysteem. Moderne onderzoekers neigen naar een middenweg, waarbij aanleg en opvoeding samenkomen. Dit houdt in dat genetische aanleg aanwezig is in bepaalde eigenschappen, neigingen, talenten en vaardigheden, maar dat deze geactiveerd moeten worden door blootstelling aan specifieke ervaringen en omgevingsfactoren. Vanwege de connectie met ervaringen en omgevingen zijn drijfveren relatief dynamisch. Hoewel de hiërarchie van drijfveren met voldoende tijd of ervaring kan veranderen, gebeurt dit heel langzaam over een periode van jaren, behalve bij significante emotionele gebeurtenissen of crises. Dit benadrukt het belang van het begrijpen van motivatoren en drijfveren, die over het algemeen statisch zijn.

NB - Bij de vorming en ontwikkeling van individuele waarden is er altijd sprake van een interactie met waarden binnen een sociale groep. In de context van de werkplek is het interessant om te onderzoeken hoe individuele waarden zich verhouden tot de waarden binnen een team, afdeling of organisatie als geheel.

 

Klik op onderstaande knop voor een uitgebreider beschrijving van de drijfveren



Je kunt ook eens GRATIS en vrijblijvend kennis maken met een eenvoudige drijfverentest. Deze test bestaat uit 36 vragen en duurt ca, 5 minuten. Zonder registratie krijg je direct een gratis verslag met jouw werkwaarden.


NB. Vanzelfsprekend is deze drijfverentest niet zo uitgebreid als de professionele drijfverentest + analyse die ik je ook aan kan bieden vanaf € 250,00.


Drijfveren (werkwaarden) in het werk

Drijfveren in het werk, ook wel werkwaarden genoemd zijn eigenlijk de redenen waarom je gemotiveerd bent om je werk te doen. Het zijn de innerlijke doelen en wensen die bepalen hoe je met taken omgaat en met anderen samenwerkt op je werk. Je voorkeuren voor bepaalde taken, het soort werkomgeving dat je fijn vindt en het type organisatiecultuur dat bij je past, worden allemaal beïnvloed door deze drijfveren. Het begrijpen van je drijfveren is handig omdat het kan helpen ervoor te zorgen dat je werk aansluit bij wat jij belangrijk vindt. Het is goed voor zowel jou als de plek waar je werkt om te weten wat je drijft, zodat je meer plezier hebt in je werk en effectiever kunt zijn.

werkwaarden

Vind je het moeilijk om voor jezelf te bepalen welke werkwaarden voor jouw belangrijk zijn?

ShopPerfect bedrijfsadvies heeft een eenvoudige werkwaardentest ontwikkeld in de vorm van een Excelbestand.
Je krijgt uitleg over de verschillende werkwaarden en vervolgens kan je op het invulblad in drie stappen jouw drie belangrijkste werkwaarden in beeld brengen. Hieronder kan je deze werkwaardentest GRATIS downloaden.

Werkwaardentest
Excel – 457,1 KB